AMMATTIOSASTON TARKOITUS JA TOIMINTA

1. Ammattiosaston tarkoituksena on koota toiminta-alueellaan työskentelevät elintarvikealojen työntekijät Suomen Elintarviketyöläisten Liiton toimintaan elintarviketyöläisten työ- ja palkkaehtojen sekä yleensä taloudellisten, sosiaalisten, oikeudellisten etujen sekä yhteiskunnallisen aseman parantamiseksi.

2. Osaston tarkoituksena on toimialueellaan 1. kohdassa tarkoitetuilla aloilla toimia jäsentensä työ- ja palkkaehtojen sekä yleisten taloudellisten, sosiaalisten ja oikeudellisten yhteiskunnallisten etujen parantamiseksi. Johtokunta määrittelee toiminta-alueen. Jos paikkakunnalla on useampi osasto, osastot sopivat keskenään toiminta-alueistaan. Jos osastot eivät pääse sopimukseen asia ratkaistaan yhdessä liittohallituksen kanssa.

3. Tarkoituksensa toteuttamiseksi osasto:

a) toimii jäsentensä työ- ja palkkaehtojen parantamiseksi sekä valvoo työlainsäädännön, työehtosopimusten ja muiden työntekijöiden etuja turvaavien säännösten noudattamista sekä toteuttaa yhteiskunnallista edunvalvontaa;

b) avustaa jäseniään niissä tilanteissa, joista liiton säännöissä määrätään;

c) järjestää kokouksia, koulutusta ja vapaa-ajan harrastustoimintaa;

d) neuvottelee ja tekee esityksiä jäsenistöä koskevissa asioissa;

e) toimii yhteistyössä muiden paikkakunnalla olevien järjestöjen kanssa; f) kuuluu jäsenjärjestönä Suomen Elintarviketyöläisten Liittoon ja sen aluejärjestöön.