Tes 2023-2025

Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL neuvottelee elintarvikealan työnantajaliiton, Elintarviketeollisuusliitto ETL:n kanssa alalle työehtosopimukset eli tessit, joissa määritellään kaikkien alan työntekijöiden työehtojen vähimmäistasot, kuten palkat, lisät, ylityökorvaukset, lomarahat ja sairausajanpalkat. Työehtosopimuksissa sovitaan myös esimerkiksi työajoista, vuosilomaoikeudesta ja työajan lyhennysvapaista eli pekkaspäivistä. Paikallisesti voidaan sopia työehtosopimusta paremmista työehdoista, mutta ei huonommista.Yleissitovat työehtosopimukset koskevat kaikkia alan työnantajia ja työntekijöitä, myös niitä, jotka eivät ole järjestäytyneet työnantajaliiton tai ammattiliiton jäseniksi. Kaikki SEL:n työehtosopimukset ovat yleissitovia, paitsi Skanlog Oy:n kanssa solmittu työehtosopimus, joka on normaalisitova.

SEL:n nykyiset työehtosopimukset ovat voimassa 13.2.2023–31.1.2025.

Jos sinulla on kysyttävää palkastasi tai muista työehdoistasi tai jos sinulla on ongelmia työnantajasi kanssa, työpaikkasi luottamusmies auttaa sinua. Jos työpaikallasi ei vielä ole luottamusmiestä tai et ole tällä hetkellä työsuhteessa, ole yhteydessä suoraan liiton aluesihteeriin oman alueesi