Soviteltu päiväraha

Kun maksat palkastasi työttömyyskassan jäsenmaksua, kerrytät työssäoloehtoasi ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan, jota voit saada, jos jäät työttömäksi tai sinut lomautetaan osa-aikaisesti tai kokoaikaisesti.

Työttömyysturvaa voit saada myös, jos teet osa-aikatyötä tai keikkatyötä.

Kun teet osa-aikatyötä tai keikkatyötä, työttömyysetuutesi sovitellaan yhteen tulojesi kanssa, jolloin voit saada lisäksi soviteltua ansiopäivärahaa.

Työttömyysetuuden määrään vaikuttavat kaikki ansiotulot, jotka ylittävät suojaosan. Suojaosa tarkoittaa sitä rahamäärää, jonka voit ansaita ilman, että se vaikuttaa työttömyysetuuteesi.

Kun saat työstä tuloa, työttömyyskassa sovittelee sen yhteen työttömyysetuuden kanssa ja määrittää sinulle sovittelujakson, joka on neljä viikkoa tai kuukausi. Sovittelujakso valitaan niin, että se sopii yhteen palkanmaksurytmisi kanssa.

Palkka sovitellaan yhteen työttömyysetuuden kanssa siinä etuuden maksujaksossa, jonka aikana se maksetaan. Jos esimerkiksi osa-aikatyötä on tehty toukokuussa ja sen palkka maksetaan kesäkuun puolessa välissä, palkka sovitellaan yhteen kesäkuun työttömyysetuuden kanssa.

Voit ansaita 300 euroa kuukaudessa tai 279 euroa neljässä viikossa ilman, että palkkasi vaikuttaa työttömyysturvaasi. Sen jälkeen jokainen ansaitsemasi euro vähentää työttömyysetuuttasi 50 sentillä. Esimerkiksi 400 euron palkkasi vähentää etuuttasi 50 euroa.

Suojaosa nousee väliaikaisesti ajaksi 1.6.2020-31.3.2021 ja on:

• 465 euroa, jos etuus maksetaan neljän viikon välein (normaalisti 279 euroa)
  • 500 euroa, jos etuus maksetaan kuukauden välein (normaalisti 300 euroa)

Lue lisää: Työttömyysetuuden suojaosa nousee 500 euroon 1.6.2020-31.3.2021

Huomioithan, että työttömyyden aikainen työtulosi suojaosa mukaan lukien ja soviteltu ansiopäivärahasi eivät kuitenkaan voi yhteenlaskettuna ylittää sitä palkkaa, josta ansiopäivärahasi suuruus on määritelty. Jos yhteissumma ylittää päivärahasi perusteena olevan palkan, ansiopäivärahaa ei jää tältä hakujaksolta maksettavaksi.

Kysy lisää työttömyyskassan neuvontanumerosta 09 4246 1210, joka palvelee maanantaista perjantaihin kello 8.30-15.30.

Tiesitkö, että työttömyyskassan jäsenenä voit saada soviteltua ansiopäivärahaa samaan aikaan kun olet osa-aikatyössä tai keikkatyössä? Edellytyksenä on, että olet ilmoittautunut työnhakijaksi TE-toimistoon ja haet kokoaikatyötä.

Jos sinulla on kysyttävää, voit soittaa työttömyyskassan neuvontanumeroon 09 4246 1210, joka palvelee maanantaista perjantaihin kello 8.30-15.30.