Liikkuvuus avustus

Liikkuvuusavustus pitkiin työmatkoihin

Liikkuvuusavustus korvaa työmatka- ja muuttokuluja silloin, kun vastaanotat työttömänä työn, joka sijaitsee kaukana nykyisestä asuinpaikastasi. Voit saada liikkuvuusavustusta jo ennen varsinaisen työn alkua, jos aloitat vähintään kaksi kuukautta kestävään työsuhteeseen liittyvän koulutuksen.

Avustusta maksetaan, jos saat päivärahaa juuri ennen työn tai koulutuksen alkua ja edestakainen työmatkasi on kokoaikatyössä yli kolme tuntia päivässä ja osa-aikatyössä yli kaksi tuntia päivässä. Lisäksi työn tulee kestää vähintään kaksi kuukautta. Jos työsuhteesi alkaa 12.6.2020-30.6.2021, voit kuitenkin saada liikkuvuusavustusta kokoaikatyöhön kahden tunnin edestakaisen työmatkan perusteella.

Liikkuvuusavustusta haetaan omasta työttömyyskassastasi.

Kokoaikatyössä liikkuvuusavustuksen suuruus on noin 726 euroa kuukaudessa. Osa-aikatyöhön liikkuvuusavustusta maksetaan tehdyiltä työpäiviltä 33,78 €/päivä.

Jos sinulla on lapsia tai työpaikka sijaitsee yli 200 km päässä asuinpaikastasi, voit saada lisäksi lapsikorotusta tai korotusosaa.

Liikkuvuusavustuksen maksamisen kesto:

• Jos työ kestää vähintään 2 kuukautta, avustusta maksetaan 1 kuukaudelta
  • Jos työ kestää vähintään 3 kuukautta, avustusta maksetaan 1,5 kuukaudelta
  • Jos työ kestää vähintään 4 kuukautta, avustusta maksetaan 2 kuukaudelta

Tulosta ansiopäivärahan, vuorottelukorvauksen tai liikkuvuusavustuksen hakemuslomake ja liitteet tästä.

LapsetLiikkuvuusavustus / kkKorotettu liikkuvuusavustus
(200 km) / kk