Voitto vakuutusyhtiöstä

28.2.2021

L eipomossa työskennellyt Iina Kivinen oli siirtämässä työpaikalla noin 200 kiloista kärryä, kun se törmäsi lattialla olleeseen esteeseen. Kärry jumiutui ja Kivinen joutui tekemään nopean vetoliikkeen korjatakseen kulkureittiä. Äkillinen liike aiheutti hänelle heti kipua oikeaan olkapäähän ja kädestä tuli toimintakyvytön.
Kivinen ilmoitti sattuneesta tapaturmasta esimiehelleen, joka teki vakuutusyhtiölle ja työterveyshuoltoon tapaturmailmoitukset.
Lääkäri määräsi Kiviselle sairauslomaa ja totesi, että todennäköisesti tapaturmasta aiheutui olkapäähän repeämä, joka vaatisi kuvauksen ja leikkaushoidon. Vakuutusyhtiölle kirjoitettiin maksusitoumuspyyntö hoidon aloittamiseksi.
Vakuutusyhtiö eväsi hoidon
Lääkärin tekemästä hoitosuosituksesta huolimatta vakuutusyhtiö eväsi maksusitoumuspyynnön. Hylkäyspäätöksessä vakuutusyhtiö totesi, että tapaturma ei ole voinut aiheuttaa vammaa, vaan vamma on aiheutunut henkilön fyysisestä heikkoudesta sekä olkapään alueella sijaitsevasta rappeumasta. Kivinen otti yhteyttä liittoon saadakseen apua vakuutusyhtiön kanssa taistelemiseen. Liiton selvittäessä asiaa, huomattiin, että Kivisen työnantajan vakuutusyhtiölle toimittama korvaushakemukseen liitettävä tapaturmakuvaus oli puutteellinen. Tapaturmavakuuslain mukaan korvattavan tapaturman on oltava aiheutunut ulkoisen tekijän tai asian vaikutuksesta. Kivisen tapauksessa vakuutusyhtiölle toimitetussa ensimmäisessä tapaturmakuvauksessa ei ollut mainittu rautaesinettä, estettä, johon painava kärry oli jumiutunut.

Ilmoitus laadittava huolella
Liiton pyynnöstä työnantaja kirjoitti Kiviselle sattuneesta työtapaturmasta uuden täydennetyn tapaturmakuvauksen, joka täytti tapaturmavakuutuslain vaatimat edellytykset. Kuvauksesta kävi nyt oikealla tavalla ilmi tapaturmaan johtaneiden asioiden syy- ja seurausyhteys. Tämän jälkeen liitto valmisteli valituksen hylkäyspäätöksestä vakuutusyhtiöiden muutoksenhakulautakuntaan.

Kivinen oli tapaturman jälkeen pitkällä sairauslomalla ja jonotti pääsyä julkisen terveydenhuollon kautta tarvitsemaansa hoitoon. Noin kahdeksan kuukautta tapaturman jälkeen vaurioitunut olkapää lopulta leikattiin
 Samaan aikaan muutoksenhakulautakunta hylkäsi Kivisen valituksen ja korvaushakemuksen lähes samoin perustein kuin vakuutusyhtiö ensimmäisellä kerralla. Muutoksenhakulautakunta uskoi enemmän vakuutusyhtiötä kuin uutta täydennettyä selvitystä tapaturmaan johtaneista syistä
– Tämä osoittaa, että kun tapaturmailmoitusta tehdään vakuutusyhtiölle, on erittäin tärkeää, että tapaturmakuvaus on tehty huolellisesti ja oikein jo ensimmäisellä kerralla, Kivisen asiaa liitossa hoitanut SEL:n sosiaalisihteeri Kai Laaksonen korostaa.
Seuraavaksi liitossa laadittiin oikaisupyyntö vakuutusoikeuteen, johon liitettiin Kivisen leikanneiden lääkäreiden lausunto. Lausunnossa todettiin, ettei vamma johtunut henkilökohtaisesta fyysisestä heikkoudesta eikä leikkauksen aikana ollut huomattu epätavallista rappeumaa, joka olisi vamman aiheuttaja. Lääkäreiden näkemyksen mukaan olkapäävamma oli suuren taakan ja äkillisen vetoliikkeen seurausta.
Viimeinen valituskierros kesti yli vuoden. Lopulta vakuutusoikeudelta saapui päätös, jossa vaadittiin vakuutusyhtiötä ja muutoksenhakulautakuntaa korjaamaan aiemmin annetut päätökset virheellisinä. Vakuutusyhtiön tuli korvata kaikki Kiviselle tapaturmasta aiheutuneet hoidot, ansionmenetykset sekä kuntoutus koko pitkään kestäneeltä hoito- ja toipumisajalta

Virheet arkea
SEL:n sosiaalisihteeri Kai Laaksosen mukaan ikävintä Kivisen tapauksessa on, että tapaturmasta aiheutunut vamma ja työkyvyttömyys pitkittyivät yli vuoden mittaisiksi vakuutusyhtiön tekemän virheellisen päätöksen vuoksi. Jos vakuutusyhtiö olisi heti alussa päättänyt edistää Kivisen nopeaa hoitoon pääsyä ja myöntänyt maksusitoumuksen, olisi Kivinen kuntoutunut takaisin töihin noin parissa kuukaudessa.
– Yksi syy vakuutusyhtiön tekemään virheelliseen päätökseen oli puutteellinen tapaturmakuvaus. Kun työnantaja työpaikalla täyttää tapaturmailmoitusta, se on aina tehtävä erittäin huolellisesti ja ajan kanssa. Vakuutusyhtiöille toimitettavissa papereissa täytyy mainita kaikki oleelliset tapaturmaan vaikuttaneet seikat kuten syyja seuraussuhde sekä mietittävä asiaa tapaturma- ja ammattitautilain kautta, Laaksonen painottaa.
Useissa elintarvikealan yrityksissä on otettu käyttöön työterveyshuollon palveluita, joissa on mukana laajennettuja vakuutuksia, jotka korvaavat esimerkiksi pieniä leikkauksia tai muita lääketieteellisiä toimenpiteitä. Näiden työnantajien ottamien vapaaehtoisten lisävakuutusten avulla saadaan työntekijä hoidon piiriin nopeasti ja näin nopeammin takaisin työkuntoiseksi.
– Tämä on usein työnantajalle halvempi ratkaisu kuin pitkät sairauslomat, joiden ajaksi työnantaja joutuu hankkimaan ammattitaitoisten työntekijöiden paikalle sijaisia. Ja mikä tärkeintä, ihminen tervehtyy nopeammin, Laaksonen toteaa.

Jäsenen nimi on muutettu