Tapaturman sattuessa, tee aina tapaturmailmoitus vaikka se ei sillä hetkellä tuntuisi tarpeelliselta

”Kun tapaturmailmoitusta tehdään vakuutusyhtiölle, on erittäin tärkeää, että tapaturmakuvaus on tehty huolellisesti ja oikein jo ensimmäisellä kerralla.”

Kun tapaturma sattuu tee aina tapaturmailmoitus vaikka se ei sillä hetkellä tuntuisi tarpeelliselta

Työtapaturmasta on aina viipymättä ilmoitettava työnantajalle tai tämän edustajalle. Työnantajan on puolestaan viipymättä ilmoitettava asiasta sille vakuutusyhtiölle, jossa työntekijät on tapaturman varalta vakuutettu.

Tapaturmasta täytetään vakuutustodistus yhdessä esimiehen kanssa. Työtapaturmat hoidetaan ensisijassa omassa työterveyshuollossa. Työnantajan antamalla vakuutustodistuksella työntekijä saa sairaanhoidon ja tarvittavat lääkkeet maksutta. Vakuutustodistuksesta käy ilmi, missä työntekijä on vakuutettu.

Tapaturmailmoitus tehdään siihen vakuutuslaitokseen, josta työnantaja on ottanut vakuutuksen. Vakuutusyhtiön nimen ja osoitteen on oltava näkyvissä työpaikalla esimerkiksi ilmoitustaululla.

Vakavat tapaturmat

Vaikealaatuiseksi työtapatuman aiheuttamaksi vammaksi katsotaan työsuojelupiirin ohjeen mukaisesti seuraavia vammoja:

• pitkien luiden murtumat tai murtumat, jotka voivat vaatia leikkaushoitoa, vaiheahko selkärangan murtuma, kasvoluiden murtumat, kylkiluiden murtumat ja veririnta, vaikeahko kallonmurtuma, vaikea kaula-, rinta- tai lannerankan murtuma
  • vaikea sijoilta meno, josta jää pysyvää haittaa
  • ruumiinjäsenen, esimerkiksi sormen tai sen osan menetys, raajan lyhentymä
  • leikkaushoitoa vaatinut vatsaontelon elinten vamma
  • aivovamma
  • puheen, näön tai kuulon kadottaminen tai niiden heikentyminen
  • pahat palo- tai ihovauriot
  • pysyväinen vaikea terveydenhaitta tai hengenvaarallinen tauti tai vioittuma