Kesätyöni on loppumassa ja palaan opiskelemaan. Mitä asioita tässä piti muistaa hoitaa?

1. Jos et ole aikaisemmin tarkistanut palkkalaskelmiasi, tarkista viimeistään nyt, että palkkasi on laskettu oikein ja että sinulle on maksettu kaikki ylityö- ja muut korvaukset. Tarkista myös, että työnantajasi on pidättänyt palkastasi ammattiliiton jäsenmaksun lisäksi työeläkevakuutusmaksun. Työeläke alkaa karttua jo 17 vuotta täyttäneille. Liiton jäsenenä saat tarvittaessa apua työpaikkasi luottamusmieheltä tai jos työpaikallasi ei ole luottamusmiestä, voit olla yhteydessä SEL:n aluetoimistoon aluesihteeriin. 2. Jos et ole pitänyt vuosilomaa kesätyön aikana, on sinulle kertynyt loma maksettava lomakorvauksena työsuhteen päättyessä. Lomakorvauksen suuruus määräytyy työsuhteen pituuden ja kuukausittaisen työajan perusteella. Jos esimerkiksi työssäolopäiviä on kuukaudessa vähintään 14, kertyy lomakorvausta alle vuoden kestäneissä työsuhteissa kahden päivän ajalta kuukautta kohti. Korvaukseen oikeuttavia päiviä ovat myös hyväksyttävistä syistä johtuneet poissaolopäivät, kuten sairauspäivät. Lomakorvauksen tai pidetyn loman ajalta maksettavan vuosilomapalkan lisäksi sinulla voi olla oikeus myös lomarahaan, joka on 50 % vuosilomapalkasta. 3. Muista py ytää työtodistus. Sinulla on lain mukaan oikeus saada työsuhteesi päätyttyä työtodistus. Kun haet opiskelu- tai työpaikkaa, työkokemuksella saattaa olla suuri merkitys, joten siksi työtodistukset kannattaa pitää tallessa. 4. Jos palaat päätoimiseksi opiskelijaksi, eikä sinulla ole palkkatuloja opiskeluaikanasi, ilmoita SEL:n jäsenrekisteriin jäsenmaksuvapautuksestasi. Voit tehdä ilmoituksen SEL:n eAsioinnissa osoitteessa www.selry.fi/ easiointi tai puhelimella numeroon 09 4246 1230. Jos et palaa enää elintarvikealan töihin, muistathan, että ammattiliiton ja työttömyyskassan jäsenenä kerryttämäsi jäsenyys- ja työssäoloehto eivät katoa, kun vaihdat toiseen työpaikkaan tai kokonaan toiselle alalle, jos pidät liiton jäsenyyden kunnossa tai vaihdat toiseen ammattiliittoon ja työttömyyskassaan ilman katkoksia 30 päivän sisällä. Chau Nguyen Vastaaja on SEL:n nuorisosihteeri.