Miten lisävapaapäivien palkka lasketaan?

Vuosilomalakiin lisättiin 1.4.2019 alkaen uusi § 7 a, joka koskee työntekijän oikeutta vuosilomaa täydentäviin lisävapaapäiviin sairaudesta, tapaturmasta tai lääkinnällisestä kuntoutuksesta johtuvan poissaolon ajalta. Lisävapaapäiviltä maksettavasta palkasta on lakipykälän 2 momentissa säädetty, että ”Työntekijällä on oikeus saada lisävapaapäiviltä säännönmukainen tai keskimääräistä palkkaansa vastaava korvaus”.
Hallituksen esityksessä (HE 219/2018 vp) vuosilomalain muuttamiseksi on korvauksen laskemisesta sanottu seuraavaa: ”Lisävapaapäiviltä maksettava korvaus voitaisiin laskea jakamalla kuukausiansio jakajalla 25. Korvaus ei olisi vuosilomapalkkaa vaan erityinen korvauslaji. Lisävapaapäiviltä maksettavan korvauksen laskemiseen ei siten sovellettaisi vuosilomalain 10–12 §:n säännöksiä.” SEL ja ETL ovat 13.10.2020 sopineet yhteisestä tulkinnasta koskien lisävapaapäivien palkanmaksua. Liitot ovat yhdessä laatineet alla olevat esimerkit lisävapaapäivien korvausten laskemista varten:

Esimerkki 1: Kuukausipalkkainen työntekijä, jonka palkka on 2500 €/kk. Lisävapaan päiväpalkka lasketaan jakamalla kuukausiansio (lisineen) jakajalla 25. Päiväpalkka on 2500 €/25 = 100 €. Korvausta laskettaessa on huomioitava, että kalenteriviikko sisältää kuusi lisävapaapäivää. Jos työntekijä on ansainnut kuusi lisävapaapäivää, on hänen palkkansa kokonaiselta lisävapaapäiväviikolta 6 x 100 = 600 euroa.

Esimerkki 2: Tuntipalkkainen työntekijä, jonka työehtosopimuksen mukainen keskituntiansio on 15 €/h. Edellä mainittu keskituntiansio kerrotaan 169:llä ja jaetaan 25:llä. Päiväpalkka on 15 € x 169 / 25 = 101,40 €.

Korvausta laskettaessa on huomioitava, että kalenteriviikko sisältää kuusi lisävapaapäivää. SEL ja ETL ovat sopineet, että tällä tulkinnalla ei ole takautuvia vaikutuksia, eikä tulkinnalla oteta kantaa ennen allekirjoittamispäivää eli 13.10.2020 maksettuihin lisävapaapäiviin. Tässä nimenomaisessa tulkinnassa on käytetty kerrointa 169 ja osapuolet toteavat, ettei sen käyttöön ottamisella oteta kantaa, eikä voida vedota mahdollisiin muihin tulkintakysymyksiin.

ari huuki Vastaaja on SEL:n palkkasihteeri.