Olen vaihtamassa työpaikkaa, mitä minun pitää muistaa huomioida

Jos vaihdat työpaikkaa, tulee jäsenmaksuasiat hoitaa kuntoon, ettei esimerkiksi menetä oikeuttaan ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan. Jäsenmaksuasiat hoidetaan ajan tasalle täyttämällä uuden työsuhteen alussa perintäsopimuskaavake, jonka saa selliläiseltä työpaikan luottamusmieheltä. Jos uudella työpaikallasi on luottamusmies, käy tapaamassa häntä. Perintäsopimuksen voi tulostaa tästä

Jäsenmaksun perintäsopimus

Näin maksat jäsenmaksut itse ja jäsenmaksutaulukko

Täytetty lomake toimitetaan työpaikan palkkahallintoon hyvissä ajoin ennen palkanmaksupäivää. Työpaikan vaihdoksesta voi ilmoittaa myös nettisivuillamme olevan eAsiointi-palvelun kautta. Jos maksat jäsenmaksusi itse, pyydä liitosta itsemaksavan jäsenten maksuviitteitä joko SEL:n jäsenrekisteristä tai aluetoimistosta.
Vastaavat tiedot voi pyytää tai ilmoittaa myös SEL:n nettilomakkeella kohdassa Jäsenyys -> muuta jäsentietoja. Jos vaihtaa muulle alalle, kuin elintarvikealalle, suosittelemme liittymään aina siihen liittoon, joka kyseisen alan työehtosopimuksen neuvottelee. Liiton vaihdon voi tehdä esimerkiksi koeajan umpeuduttua. Sama pätee, jos vaihdat muusta liitosta elintarvikealalle. Liittoon liitytään täyttämällä liittymislomake ja ilmoittamalla siinä, että tulee siirtyvänä jäsenenä toisesta liitosta ja valtuuttamalla uuden liiton hoitamaan eron vanhasta liitosta. Työpaikan vaihdoksissa kannattaa huomioida palkkakaudet. Perintä aloitetaan palkkakauden alusta. Kesken palkkakautta liittyminen on perinnän kannalta haasteellista, ja takautuvasti liittoon ei voi liittyä, siksi kannattaa hoitaa liittyminen hyvissä ajoin. Työpaikkaa vaihtaessa myös oma ammattiosasto saattaa vaihtua. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla meijerityöntekijöille ja leipomotyöntekijöille on omat ammattiosastonsa. Kannattaa kuulua siihen ammattiosastoon, joka hoitaa oman alasi ja työpaikkasi asioita. Jos olet työnantajaperinnässä, ammattiosaston vaihto hoituu täyttämällä ammattiosaston tiedot jäsenmaksun perintäsopimukseen. Jos olet liiton itsemaksava jäsen, voit olla yhteydessä osaston vaihdoksesta esimerkiksi jäsenrekisteriin tai aluetoimistoon. Jos olet ilmoittanut työnantajaperinnästä, on tärkeää tarkistaa palkkanauhasta, että perintä on astunut voimaan heti ensimmäisen kuukauden palkasta. Jos työnantajaperintä ei jostain syystä ehdi lähteä vielä ensimmäisestä palkasta, saa alkupätkälle maksuviitteen pyytämällä sitä SEL:n jäsenrekisteristä tai omasta aluetoimistostasi