Määräaikaisen työsuhde pidentyi vakituiseksi

Keski-Suomessa elintarvikealan yrityksessä SEL:n teollisuuden työehtosopimuksen alaisia töitä tehny Piia Kanninen oli yrityksessä tuttu sijainen. Kannisen työhistoriaan kuului useampi määräaikainen työsopimus saman yrityksen palkkalistoilla. Työsopimuksen päätyttyä oli aina löytynyt uusi määräaikainen sijaisuus äitiysvapaan, sairauspoissaolon tai kesäsesongin ajaksi ja uusi työsopimus oli allekirjoitettu seuraavaa työpätkää varten. Kannisen viimeisin määräaikainen työsuhde oli solmittu sairausloman sijaisuuden ajaksi. Työsuhteen loppuvaiheessa henkilö, jonka sijaiseksi Kanninen oli palkattu, palasi töihin ja töitä riitti molemmille entiseen malliin. Kannisen määräaikaisen työsopimuksen päättymispäivä meni ohitse, mutta työvuorolistoissa näkyi edelleen hänen nimensä eikä työsuhteen päättymisestä ollut mitään puhetta. Kanninen jatkoi työskentelyä työvuorojen mukaisesti odotellen mitä tulevan piti – aina ennenkin työnantaja oli tarjonnut hänelle jatkoa. Kolmen viikon odottelun jälkeen Kanninen päätti soittaa ammattiliittoon ja kysyä neuvoa, mitä tehdä tilanteessa, jossa töitä on, mutta työsopimusta ei ole allekirjoitettu? SEL:n Häme-Keski-Suomen aluesihteeri Anne Järvisen ohjeet olivat selkeät.
– Kehotin Kannista menemään työnantajan juttusille ja esittämään toistaiseksi voimassa olevan työsopimuksen allekirjoittamista. Työt olivat jatkuneet yrityksessä jo monta vuotta ja Kannisen jatkaessa töiden paiskimista normaalisti näytti siltä, että työnantajalla oli töitä tarjolla määräaikaisen työsuhteen päättymisen jälkeenkin, Järvinen toteaa.

Hiljainen pidennys
Työsopimuslaissa sanotaan, että työntekijän jatkaessa työntekoa määräaikaisen työsopimuksen päättymisen jälkeen, työnantajan ollessa tietoinen tästä ja tilanteessa, jossa työnantaja ei puutu asiaan, katsotaan työsuhteen pidentyneen toistaiseksi voimassa olevaksi. Kannisen tapauksessa oli selvää, että työnantaja tiesi hänen jatkaneen töitä määräaikaisen sopimuksen päätyttyä, koska  Kanninen oli säännöllisesti merkitty työvuoroluetteloon kuten ennenkin.
– Niin sanottuun työsuhteen hiljaiseen pidennykseen oli selkeät perusteet, koska Kanninen oli tehnyt töitä jo useita viikkoja määräaikaisen sopimuksen päättymisen jälkeen. Tilanne oli sama kuin vakituisessa työsuhteessa työskentelevällä työntekijällä, Järvinen sanoo. Kanninen pyysi työnantajalta, että uusi työsopimus allekirjoitetaan ja se solmitaan toistaiseksi voimassa olevaksi sillä perusteella, että määräaikaisen työsuhteen voitiin jo katsoa pidentyneen hiljaisesti toistaiseksi voimassa olevaksi. Työnantaja ei kiistänyt Kannisen työsuhteen jatkoa tai toistaiseksi voimassa olevan työsopimuksen perusteita. Koska töitä oli tarjolla ja tekijä jo vanha tuttu, solmi työnantaja Kannisen kanssa vakituisen työsopimuksen. Järvinen muistuttaa, että epäselvyyksien välttämiseksi on työsopimus syytä sopia aina kirjallisesti. Toistaiseksi voimassa oleva työsopimus on ensisijainen työsopimuksen muoto. Määräaikainen työsopimus voidaan tehdä vain silloin, kun siihen on perusteltu syy kuten työn luonne, sijaisuus tai muu näihin verrattava sekä muu yrityksen toimintaan tai tehtävään työhön liittyvä peruste. Jos työnantajalla on pysyvä työvoiman tarve, työsopimusta ei saa tehdä määräaikaisena.
– Työnantaja ei voi vain vanhasta tottumuksesta ketjuttaa työsuhteita aina määräaikaisilla sopimuksilla toistensa perään, Järvinen korostaa.

Jos työnantajasi on solminut kanssasi useita peräkkäisiä määräaikaisia työsuhteita, joiden perusteet vaativat mielestäsi tarkastelua, ota yhteyttä työpaikkasi luottamusmieheen tai liiton aluetoimistoon.

Jäsenen nimi on muutettu.